Skip to Content

Vous vous présentez aux élections municipales et des conseils scolaires ?

Voici quelques éléments que vous devez connaître !

Candidates, each with a check mark over their heads, are lined up on a natural background

Dates importantes
Event Date
Période des nominations 14h00, lundi 2 mai – vendredi 19 août 2022
Inscription d’annonceurs tiers Lundi 2 mai – vendredi 21 octobre 2022
Période de campagne De la date de dépôt de la déclaration de candidature (du 2 mai ou après au 31 décembre 2022)
Journée des nominations 14h00, vendredi 19 août 2022
Retraite de candidatures par écrit, avant 16h00, lundi 22 août 2022
Certification des candidatures 16h00, lundi 22 août 2022
(sauf si des nominations supplémentaires sont nécessaires)
Période de campagne De la date de dépôt de la déclaration de candidature
(du 2 mai ou après au 31 décembre 2022)
Liste des électeurs fournie aux candidats Jeudi 1 septembre 2022
Révisions de la liste électorale
(ajouter, supprimer ou modifier des informations)
26 septembre – 21 octobre 2022
Certification du plafond final des dépenses et contributions de campagne 25 septembre 2022
Jour du scrutin 24 octobre 2022 jusqu’à 20h00
Fin de le période de campagne 31 décembre 2022
Date limite de dépôt des états financiers pour la période de référence 31 mars 2023 à 14h00
Éligibilité
  • un candidat doit être un résident de la municipalité ou un propriétaire ou locataire non résident d’un terrain dans la municipalité ou le conjoint d’un tel propriétaire ou locataire non résident ;
  • être citoyen canadien et avoir au moins 18 ans ;
  • ne pas être légalement interdit de voter ; et ne pas être disqualifié par une loi quelconque pour occuper une fonction municipale ;
  • les candidats ont besoin de 25 signatures sur leur formulaire de candidature et doivent payer des frais.
Documents et formulaires

(anglais)

FORM # TITLE DESCRIPTION
FORM 1 Nomination Form Filed by all candidates seeking office.

(included in Candidate’s Information Package and available on the Municipality’s Municipal Website.)

FORM 2 Endorsement Form

Note: Si vous ne pouvez pas accéder au formulaire au moyen du lien fourni, enregistrez le formulaire sur votre appareil ou votre bureau, puis ouvrez-le à cet endroit.

Filed by all candidates seeking office must accompany the Nomination Form.

(form must contain 25 elector signatures supporting candidate’s candidacy Included in Candidate’s Information Package and available on the Municipality’s Municipal Website).

FORM 4 Financial Statement

– Auditor’s Report

All candidates must file Form 4. Candidates who receive contributions or incur expenses in excess of $10,000 must also attach an Auditor’s Report. All surplus funds shall be paid to the Municipal Clerk.

(included in Candidate’s Information Package and available on the Municipality’s Municipal Website.)

FORM 5 Financial Statement

– Subsequent Expenses

To be filed if a candidate has incurred costs related to a recount, compliance audit, or supplementary filing period has passed and who has applied for the return of their surplus funds to defray those costs.
FORM 6 Notice of Extension of Campaign Period To be completed and filed by candidates or registrants requesting an extension of the campaign period due to a deficit.
FORM 9 Declaration of Identity To be completed by persons who do not present the prescribed proof of identity and residence. This form must be completed at the voting place.
Financement des campagnes

(anglais)

As stated in Section 33, the Clerk shall provide information pertaining to financial guidelines upon a filing of a person’s nomination

Candidates’ Campaign Expense Limit
4.1. In accordance with Section 88.20 of the MEA, the Clerk will determine the maximum campaign expense limits a candidate may spend on his or her campaign using the prescribed formula:
On or before September 26, 2022, the Clerk will calculate the amount for the Final Certificate of Maximum Campaign Expenses using the number of eligible electors on the Voters’ List for the 2022 Municipal Election. The Certificate will be provided to each Candidate, via email.

Election Finances
4.2. Information regarding election finances and campaign contributions, including financial responsibilities of candidates, campaign contributions/fundraising, campaign expenses and financial reporting is available in the Ministry of Municipal Affairs’ 2022 Candidates’ Guide for Ontario Municipal and School Board Elections. This and other documentation can be found on the Ministry of Municipal Affairs and Housing website: www.mah.gov.on.ca

The below information is provided for convenience:
• Corporations and trade unions that hold bargaining rights for employees in Ontario are prohibited from contributing to an individual campaign. A corporation or trade union that contravenes the campaign financing provisions of the MEA, is liable to fines up to $50,000. These types of organizations may contribute to registered third party advertisers’ campaigns (see section D – Third Party Advertisers, below).
• Candidates will be required to inform contributors of the contribution limits. A contributor is limited to a total of $1,200 to any one candidate in an election and $5,000 to two or more candidates for office on the same council or local board.
• An individual, including the candidate, who contravenes the provisions of the MEA, is liable to fines of up to $25,000.
• Candidates are required to open a separate bank account. If they receive contributions (including donations, spouse or themselves) or incur expenditures related to their campaign, these must be reflected in their account statement.

All candidates are required to file a financial statement using the prescribed form. Electronic submissions will not be accepted. The received financial statements will be publicly disclosed through the municipal website. For more information regarding financial statements, see section, Post-Election.

Affiches électorales

Le règlement 2018/76 de la municipalité de Nipissing Ouest contient des dispositions relatives aux affiches électorales. Veuillez consulter le règlement pour obtenir tous les détails.

– Les permis d’affichage ne sont pas nécessaires.
– Les enseignes électorales peuvent être installées dans n’importe quelle zone.
– Les affiches électorales sont autorisées sur les emprises routières municipales et sur les propriétés privées, sous réserve de certaines conditions.

Toutes les affiches électorales doivent être enlevées immédiatement après l’élection. Si le candidat ou le tiers annonceur ne se conforme pas à cette règle, la municipalité peut lui facturer la collecte et l’élimination des affiches restantes.

Back to top